Tuesday 18 March 2014

Kenapa Allah Menguji Kita??

Sebagaimana Sabda Rasulullah SAW:
Besarnya pahala sesuai dengan besarnya ujian . Sesungguhnya Allah ’Azza wa jalla bila menyenangi suatu kaum Allah menguji mereka. Barangsiapa bersabar maka baginya manfaat kesabarannya dan barangsiapa murka maka baginya murka Allah. (HR. Tirmidzi).

Seharusnya kita menjadikan ujian yang datang sebagai alternatif untuk mendekatkan diri kepada Allah yang Maha Memiliki semua jawapan atas setiap masalah hidup kita. Ujian yang datang membuktikan bahawa diri kita ini begitu lemah, sehingga kita memerlukan pertolongan Allah SWT. Ujian yang datang bukan kerana Allah benci kepada kita, tapi kerana Allah sayang kepada kita.

 Firman Allah SWT yang bermaksud:,
“Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu? Dan Kami telah menghilangkan darimu bebanmu? Yang memberatkan punggungmu. Dan Kami tinggikan bagimu sebutanmu. Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu terdapat kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari suatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan yang lain). Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap”. (QS. Alam Nasyrah/94:1-8)

Melalui Ayat ini Allah SWT ingin mengingatkan kepada kita akan janjiNya bahawa sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, dan harus kita yakini bahawa Allah memiliki banyak pintu kemudahan agar kita dapat melalui setiap ujian yang datang, maka sudah seharusnya kita mengikutsertakan selalu hati yang bersih dan keyakinan yang menghujam di dalam dada kita akan dekatnya pertolongan Allah mana kala kita pun dekat denganNya. Jangan pernah ragu akan janji datangnya pertolongan Allah, Allah lah yang punya kuasa membalikkan keadaan, Allah lah yang memiliki kuasa menjadikan kita tersenyum bahagia selepas kita menangis, dan Allah lah yang memiliki kuasa atas setiap jawapan di setiap ujian yang kita hadapi, Jangankan Menenangkan ombak yang ganas, menenangkan air mata kita yang larut di pipi dan mengubahnya menjadi senyuman yang manis pun Allah sudah pasti sanggup. Maka untuk apa kita ragu, yakinlah ada kasih sayang Allah di balik ujian yang datang dan mulai saat ini, ketika ada ujian yang datang haruslah kita Hadapi, Hayati dan Nikmati. Kerana boleh jadi ujian yang Allah berikan kepada kita adalah sebuah undangan istimewa dari Allah agar kita dapat kembali dekat denganNya.

No comments:

Post a Comment